Smiať sa, alebo plakať, keď Vám vypnú elektrinu.
Začal by som klasikou, že sa to stalo môjmu dobrému priateľovi, ale aj tak by ste mi neuverili. Samozrejme, že to nie je pravda, príbeh je samozrejme o mne a o mojej rodine, mojej manželke a dvoch deťoch. Musím začať s tým, že sa nám podarilo nedopatrením nevyplatiť za 2 mesiace elektriku. Pracujem doma a v ten deň, ako každý iný, som pracoval na počítači, poznáte to, práca v exceli, veľa otvorených tabov v prehliadačoch, samozrejme nejaká ta neuložená práca a podobne. Zrazu šup, všetko zhaslo. Bežal som ku rozvodnej skrini, myslel som, že sú to poistky, ale začul som za dverami nejaké šuchotanie. Otvorím dvere a ahaho, skrčený elektrikár tam niečo plomboval. Pýtam sa ho čo sa deje a on, že odpája elektriku a že si to mám riešiť s nejakým obchodníkom, že nie je vyplatený prúd. Sprvu som nechápal akého obchodníka myslel, ale neskôr mi došlo, že sú to elektrárne známe ako VSE, naši milí dodávatelia na východe. No dobre, keďže účty platí moja milá, volal som jej. Bola mierne šokovaná, povedala síce, že nie sú všetky platby uhradené, ale nevedela o žiadnej upomienke, alebo inom upozornení. Ja viem existuje inkaso, ale riešime v rodine momentálne menšiu finančnú krízu, takže je to tak, ako je. Dohodli sme sa, že hneď po práci pôjdeme ihneď podlžnosti vyplatiť. bola akurát aj s platobnými kartami mimo mesta, ja na svojej som nemal dostatok financií, tak som musel čakať pokiaľ sa vráti. Potom som volal do elektrárni v domnení, že nie je veľký problém, že taká veľká spoločnosť zapojí elektriku naspäť urgentne! Však sme v druhom najväčšom meste a zákazníci sú dôležití! Dozvedel som sa, to čo som už vedel, že nemáme vyplatenú elektriku dva mesiace, že pokuta za znovu-zapojenie je cca 47 € a že to zapoja späť do 24 hodín. Povedal som, že žiadnu upomienku sme nedostali a on, že ju poslali. Určite chápete, že nemalo veľký význam sa v tomto naťahovať ďalej, tak som len podotkol, že taká veľká spoločnosť by určite zlepšila svoj kredit, keby na odpojenie upozorňovali telefonicky, alebo SMS-kou. Trebárs: „Nevyplatíte do zajtra, odpojíme Vás!“ Predsa len. nie je to sranda! Povedal som si, že taká veľká spoločnosť nepotrebuje zarábať na pokutách od slušných ľudí, či áno?Však by tým šla proti sebe!!! No horšie už bolo, keď som sa dozvedel že to zapájajú späť do 24 hodín, ale nie bežných, ale pracovných. Predstavte si, ako mi stúpol tlak, keďže som si uvedomil, že je štvrtok pol druhej popoludní. Priznám sa, nestretol som sa ešte s takou situáciou a v hlave mi dochádzalo, aké problémy ma čakajú a nemal som na všetko riešenie. Čo s deťmi? Ako im vysvetlime, že nejde elektrika? Čo budeme robiť, keď sa zotmie? Čo keď dôjde nejaká návšteva? Ako im to vysvetlíme? atď, atď. Cítil som sa dosť bezmocne, hlavne pri predstave, že sa blíži víkend, ale ešte stále v kútiku duše som dúfal, že to všetko dobre dopadne.Pracovník na telefóne bol profesionálny až natoľko, že v tejto situácii mi ešte ponúkol aj dodávku plynu, ktorá je vraj lacnejšia o 8 percent. Samozrejme neriešil som to. Zavolal som manželke, sľúbila, že sa vráti do tretej, tak som si povedal, že v pohode, autom to stíhame, mal som totiž už informácie, že vo VSE budú fungovať do pol štvrtej. Dohodli sme sa, že ju vyzdvihnem a pôjdeme do elektrárni spolu a potom vyzvihneme decká. Je cca 15:10, neuveríte, ale stojím na krajnici dvojprúdovky, neďaleko manželkinej práce s pokazeným autom. Rýchle volám manželke, nech si volá taxík. Elektrárne sú blízko, možno to stihne. Dávam si vestu, idem postaviť trojuholník, blikačky sú už zapnuté a volám si taxík tiež. Povedal som si, že ju nenechám samú pri riešení situácie. Do elektrárni som došiel niekoľko minút pred pol štvrtou. To už mi manželka povedala, že došla 10 minút pred pol štvrtou, odviezol ju kolega a že už nebolo možne nedoplatok vyplatiť. Najprv vykecávala s pracovníčkou z oddelenia pohľadávok a medzitým pokladňu zavreli. Kladiem si otázku, kde je ohľaduplnosť a ľudskosť? Naozaj by pracovníčku 2 minúty naviac stáli toľko námahy? To už som bol vytočený!!! Deti sme odviezli ku starým rodičom, potom sa mamina rozplakala a ja som musel poriešiť ešte auto. A tak som ju odviezol domov, zavolal kámošovi a šiel odtiahnuť auto. S manželkou sme zažili prvú noc bez elektriky, vystresovaní, sklamaní, romantika sviečok vôbec nepomáhala. Dohodli sme sa, že to pôjdeme vyplatiť hneď ráno. Chceli sme tento problém riešiť spoločne. Tak sme tam nabehli hneď ráno, priznám sa na pracovníčku som vybehol, pýtal som sa, akú majú výpovednú lehotu, vraj sa mám informovať na oddelení domácností. Pýtal som sa na upomienku a či sú to ich štandartné postupy, na všetko odpovedala s chladom profesionála a bez citu. Vôbec ju nezaujímalo, čo sa nám stalo, ale povedala aspoň jedno pozitívum, pripomínam bolo ráno v piatok, že s najväčšou pravdepodobnosťou nám zapoja elektriku ešte v ten deň. Skúste si tipnúť, či sa tak stalo? Záver? Strávili sme víkend u rodičov, kde sme si samozrejme vypočuli prednášky o zodpovednosti, však to poznáte. Elektriku prišli zapojiť v pondelok poobede a my s manželkou vážne uvažujeme o výpovedi, len sa chystáme porovnať podmienky. Nevieme aké sú možnosti, ale predpokladáme, že konkurenti budú mať vyššie ceny, ale je nám to jedno. Budeme uprednostňovať podmienky v zmluve a prístup ku zákazníkovi, to je odteraz naša priorita a nie cena. Ďalší krásny príklad nedokonalosti systému a chorobného vplyvu peňazí na ľudí a spoločnosť, však? Neklaďme ich na prvé miesto!!!